torsdag 23 januari 2014

Liten bordsvävstol

En höstdag blev jag erbjuden en liten bordsvävstol och vem kan väl motstå ett sådant erbjudande?!
Ville ju pröva den omedelbart! Väl hemkommen på eftermiddagen plockade jag den iordning, drog av linvarpen som var pådragen, då den glidit av spröten i kanten på garnbommen. Varpen ska jag återanvända men det får bli nästa väv. Efter att ha funderat en stund ville jag pröva en ullvarp med tuskaftseffekt, kuntväv. Färgade en vit två-trådig härva ullgarn (ett mjukt stickgarn) med syrafärg, torkade den över elementet väl utbredd. Varpade med en vit och en ljungfärgad tråd. Vävstolen fick fungera som varpa och några utstickande delar utgjorde skälet. En liten varp som skulle räcka till en halskrage, någon meter lång. Drog på varpen, solvade, skedade, knöt fram och började väva några timmar senare. Vid halvtolvtiden på kvällen/natten var väven färdigvävd. Gott sällskap hade jag av vår då halvvuxna katt, nåja mer kattunge än vuxen var han nog.


Väven fick vila och sätta sig under natten och morgonen därpå klippte jag ner den. Kastade runt kanten, friserade stubbfransen och tvättade, nästan valkade tyget lite lätt. En kort halsduk som jag tänkt sätta en stor knapp i för att använda den som halskrage förr än halsduk. Och ups! Färgen matchar visst min yllejacka...!


Så vansinnigt roligt med stolleryck som denna väv!! Att på knappa sju timmar färga garn, ställa i ordning en bordsvävstol, sätta upp och väva en halskrage. Den känslan lever jag länge på :)

Ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar