fredag 24 augusti 2012

Dubbelstickning

Förkyld igen och det ordentlig. Det positiva är ändå att hjärnan vill vara med även om inte övriga kroppen vill det. Så slöjdtajm igen! Jag har kikat på dubbelstickning tidigare och tänkt att någon gång måste jag testa. Tiden "någon gång" kommer ju aldrig... men nu så. Det finns en bra video här (engelska) och en fin blogg (svenska) som bra beskriver hur man gör. Jag ritade upp ett enkelt mönster i excel, mest bara för att jag tyckte det räckte med att hålla i huvudet hur maskorna på stickan mönstrar. Min provstickning ser ut så här:

Ber om ursäkt för fotot, både för färg och skärpa.

Eftersom jag vävde mycket finnväv för ungefär 25-30 år sedan, kan jag inte låta bli att jämföra dubbelväv och dubbelstickning. I båda får man dubbla lager som bara binds samman där ytorna växlar i mönstret.


Denna teknik var så rolig att jag vill sticka något mer! Kanske mössa eller pulsvärmare?! Men då i tunnare garn. Först en beställning från äldsta dottern min. Mössa i vitt och någon neonfärg ;) Inte min stil men blir ändå spännande att sticka! Och hon lär synas när hon cyklar till universitet!

1 kommentar:

  1. Jätteläckert!
    Alltid lika kul att testa nya tekniker!
    Kan tänka mig att det blir fler dubbelstickade alster!
    Hoppas du piggar på dig från förkylningen snabbt!

    SvaraRadera